Green-screen, iMovie och StopMotion på fritids inspirerar, utvecklar och synliggör lärandet

Tisdagen den 10 maj firades Fritidshemmens dag på fritidshem runt om i Sverige, så även på Åledsskolans fritidshem. Barn och pedagoger hade förberett sig i veckor för att få visa upp sin fina verksamhet för föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar och andra hugade besökare.

Just i år kunde Åledsskolans fritidshem visa upp ytterligare en dimension i sitt arbete, IKT i fritidshemsverksamheten! Under vårterminen har fritidshemmet haft som gemensamt, eget önskat, utvecklingsområde att lära sig mer om hur man kan använda digitala verktyg på ett mera medvetet sätt i fritidshemmets verksamhet. Besökare fick ta del av verksamheten i såväl analog som digital form. Genom att koppla de olika ”verkstäderna” man har på eftermiddagarna till Lgr11 och dessutom lägga in en qr-kod som besökarna kunde scanna av med sin smartphone fick man en direkt inblick i hur lärande på Åledsskolans fritidshem ser ut. Qr-koden tog direkt besökaren till en danseftermiddag i idrottshallen, filmskapande en regnig eftermiddag, syklubbens kreativa ateljé eller en mysig lässtund i soffan.

 

Tillsammans med mig har alla som arbetar på fritidshemmet under vårterminen arbetat med att lära sig göra filmer, använda olika appar för att skapa och redigera filmerna, använda green-screen för att lyfta filmandet till nya dimensioner och lägga dem på skolans YouTube-kanal. Vid de tre tillfällen som IKT-projektet haft gemensamma sittningar har man lärt sig använda appar och andra digitala funktioner, diskuterat och synliggjort kopplingar till läroplanen samt utvecklat en större förståelse för vikten av att synliggöra det lärande som sker inom fritidshemmets ramar. Områden som diskuterats är genus, språkutveckling, allas lika värde, kreativitet och nyfikenhet och variation i arbetsformerna. Vikten av att låta fritidshemmets alla elever få möjlighet att hitta sin ”grej” under den viktiga tiden på fritidshemmet har varit central. Många härliga skratt, glada tillrop och en stor dos av ”bjuda på mig själv” har genomsyrat våra träffar!

Under projektets gång har all personal tydligt utvecklat sin förmåga och sitt intresse för att använda digitala verktyg på ett mera självklart sätt i den pedagogiska verksamheten. Det hela har dessutom gett mersmak – nästa projekt är att utveckla en digital lösning för att öka elevernas delaktighet i att utvärdera och påverka sitt eget fritidshem… Vi ser mycket fram emot resultatet!

/Lisa Pettersson, IKT-inspiratör och stolt kollega!

 

Annonser
Categories: Förskola, IKT-verktyg, Inspirera, iPad, kreativitet, Lärande, Lgr11, Pedagoger, Skola | Etiketter: , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Pedagog Halmstad

En sajt för och av pedagoger som vill leva och verka i en dela-kultur

stoneydaze

Stefans tankar kring IKT

NOTEMA

NO, TEknik och MAtematik - IKT, kreativitet och lust att lära

Utvecklande skola

En skola där både ELEVER, LÄRARE och REKTOR ständigt utvecklas och lär nytt!

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: