Hinderbanor,språk och IKT

 

image

Barnen visar ett stort intresse för vuxenstyrda aktiviteter när vi är ute på gården. Vi leker allt från ”Kom alla mina kycklingar” till att bygga upp olika sorters hinderbanor som barnen ska ta sig igenom. För att locka till mera lek och för att utmana barnen har vi bett de att rita egna kartor på hinderbanor. Här har vi pedagoger möjlighet att uppmuntra barnen att få med så många detaljer som möjligt på sina ritningar samt att tillsammans fundera på hur kartorna blir lättlästa och hur världen ser ut uppifrån.

För att stimulera barnens språkutveckling har vi arbetat med Shadow Puppet appen. I appen kan man skapa enkla videofilmer där t.ex. barnen berättar, samtalar kring bilder de har ritat. Möjligheterna till innehållet i barnens filmer är oändliga, man kan kombinera video, ljud och bild.

Med appens mikrofonfunktion har barnen spelat in när de berättar hur man ska ta sig igenom hinderbanorna. Vi pedagoger har sedan skapat QR-koder av filmerna för att de andra barnen ska kunna ta del av dem.

Tiita gärna på filmen här

Shadow puppet

Teresa Rothstein

IKT-inspiratör

Annonser
Categories: Förskola | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Pedagog Halmstad

En sajt för och av pedagoger som vill leva och verka i en dela-kultur

stoneydaze

Stefans tankar kring IKT

NOTEMA

NO, TEknik och MAtematik - IKT, kreativitet och lust att lära

Utvecklande skola

En skola där både ELEVER, LÄRARE och REKTOR ständigt utvecklas och lär nytt!

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: